Saturday, January 22, 2011

Sejarah Yang Telah Hilang


Asalamualaikum...dah lama x update blog,,malas dan sibuk dengan masalah yang bertimbun2...baru2 ni aku terbaca dalam satu group di fb..BENUA TERENGGANU.aku amat tertarik dengan post2 di situ..biasalah sejarah..bukan apa,aku memang nak tahu sangat sejarah lama di negeri tercinta aku sendiri...di mana bumi ku pijak di situ langit ku junjung...dan aku telah berjumpa dengan seorang insan yang bertungkus lumus mengkaji peningalan sejarah ini...banyak makam2 lama telah di jumpai..antara makam orang kenamaan pada satu ketika dahulu...malah di kampung aku sendiri terdapat satu makam lama...aku pun x tahu asal usul makam tu..tapi mengikut pada warga tua di situ,makam itu adalah makam orang2 kenamaan,makam ahlul-bait rasulallah...aku telah meneroka makam lama itu.terdapat beberapa pusara lama di dalam kawasan kota permakaman tu..menarik...bukan apa.aku sebagai anak melayu,ingin tahu juga asal usul ku,asal usul tanah air ku..di dalam sejarah ahari ini.nama2 tu x pernah di ambil tahu..
Sejarah itu di tulis oleh sesiapa yang menang ...!!, dan ia akan dibaca mengikut sesiapa yang menulisnya ...

Namun kebanyakkan sejarah telah diselewengkan untuk kepentingan mereka yang berkuasa pada masa itu. Pembonkarannya akan merubah sebuah tamadun kemanusiaan.

Mereka telah memaksa sejarah berbohong, namun ia akan kembali ke atas kepala mereka sendiri.Kata kanlah kebenaran itu dari Tuhan mu ... Barang siapa hendak beriman hendaklah ia beriman, dan sesiapa yang memilih kekufuran kembali kepadanya kekufuran itu (pilihan).

kenapa mereka ingin menutup sejarah?bangkitlah wahai anak bangsa ku...Alangkah sedihnya hati, Bangsa ku Melayu Merempat hina di bumi sendiri, sedangkan para politikus usang hanya mensentimentkan keadaan .... tiada pembelaan...hargailah jasa warga terdahulu..tanpa mereka siapa kita..sejar bumi melayu pasti akan terjawab..ALLAH membantu orang yang benar..

untuk info lebih lanjut





No comments:

Post a Comment