Saturday, January 22, 2011

Sejarah Yang Telah Hilang


Asalamualaikum...dah lama x update blog,,malas dan sibuk dengan masalah yang bertimbun2...baru2 ni aku terbaca dalam satu group di fb..BENUA TERENGGANU.aku amat tertarik dengan post2 di situ..biasalah sejarah..bukan apa,aku memang nak tahu sangat sejarah lama di negeri tercinta aku sendiri...di mana bumi ku pijak di situ langit ku junjung...dan aku telah berjumpa dengan seorang insan yang bertungkus lumus mengkaji peningalan sejarah ini...banyak makam2 lama telah di jumpai..antara makam orang kenamaan pada satu ketika dahulu...malah di kampung aku sendiri terdapat satu makam lama...aku pun x tahu asal usul makam tu..tapi mengikut pada warga tua di situ,makam itu adalah makam orang2 kenamaan,makam ahlul-bait rasulallah...aku telah meneroka makam lama itu.terdapat beberapa pusara lama di dalam kawasan kota permakaman tu..menarik...bukan apa.aku sebagai anak melayu,ingin tahu juga asal usul ku,asal usul tanah air ku..di dalam sejarah ahari ini.nama2 tu x pernah di ambil tahu..
Sejarah itu di tulis oleh sesiapa yang menang ...!!, dan ia akan dibaca mengikut sesiapa yang menulisnya ...

Namun kebanyakkan sejarah telah diselewengkan untuk kepentingan mereka yang berkuasa pada masa itu. Pembonkarannya akan merubah sebuah tamadun kemanusiaan.

Mereka telah memaksa sejarah berbohong, namun ia akan kembali ke atas kepala mereka sendiri.Kata kanlah kebenaran itu dari Tuhan mu ... Barang siapa hendak beriman hendaklah ia beriman, dan sesiapa yang memilih kekufuran kembali kepadanya kekufuran itu (pilihan).

kenapa mereka ingin menutup sejarah?bangkitlah wahai anak bangsa ku...Alangkah sedihnya hati, Bangsa ku Melayu Merempat hina di bumi sendiri, sedangkan para politikus usang hanya mensentimentkan keadaan .... tiada pembelaan...hargailah jasa warga terdahulu..tanpa mereka siapa kita..sejar bumi melayu pasti akan terjawab..ALLAH membantu orang yang benar..

untuk info lebih lanjut





Thursday, January 6, 2011

Kenapa Perempuan Mudah Menangis

Assalamualaikum...hari ni aku nak share satu entry yang aku terbaca tempoh hari..kenapa perempuan mudah menangis..??korang rase kenapa ek?entah la..maybe perempuan ni hati dia lembut kot..so sama sama la kita baca ye..




Suatu hari, seorang anak bertanya kepada ibunya, "Ibu, mengapa ibu menangis?"

Ibunya menjawab, "Sebab ibu adalah perempuan, nak."

"Saya tidak mengerti ibu," kata si anak.
Ibunya hanya tersenyum dan memeluknya erat. "Nak, kau memang tak akan mengerti


Kemudian si anak bertanya kepada ayahnya. "Ayah, mengapa ibu menangis?"

"Ibumu menangis tanpa sebab yang jelas," sang ayah menjawab.

"Semua perempuan memang sering menangis tanpa alasan."


Si anak membesar menjadi remaja, dan dia tetap terus bertanya-tanya, mengapa perempuan menangis? Hingga pada suatu malam, dia bermimpi dan bertanya kepada Tuhan, "Ya Allah, mengapa perempuan mudah menangis?" Dalam mimpinya dia merasa seolah-olah mendengar

jawapannya:

"Saat Ku ciptakan wanita, Aku membuatnya menjadi sangat utama.
Kuciptakan bahunya, agar mampu menahan seluruh beban dunia dan isinya, walaupun juga bahu itu harus cukup nyaman dan lembut untuk menahan kepala bayi yang sedang tertidur.
"Kuberikan wanita kekuatan untuk dapat melahirkan bayi dari rahimnya, walau kerap berulangkali menerima cerca dari si bayi itu apabila dia telah membesar.
"Kuberikan keperkasaan yang akan membuatnya tetap bertahan, pantang menyerah saat semua orang sudah putus asa.
"Ku berikan kesabaran jiwa untuk merawat keluarganya walau dia sendiri letih, walau sakit, walau penat, tanpa berkeluh kesah.
"Kuberikan wanita perasaan peka dan kasih sayang untuk mencintai semua anaknya dalam apa jua keadaan dan situasi. Walau acapkali anak-anaknya itu melukai perasaan dan hatinya. Perasaan ini pula yang akan memberikan kehangatan pada anak- anak yang mengantuk menahan lelap. Sentuhan inilah yang akan memberikan kenyamanan saat didakap dengan lembut olehnya.


"Kuberikan wanita kekuatan untuk membimbing suaminya melalui masa-masa sukar dan menjadi pelindung baginya.

Sebab bukankah tulang rusuk yang melindungi setiap hati dan jantung agar tak terkoyak..?

"Kuberikan kepadanya kebijaksanaan dan kemampuan untuk memberikan pengertian dan menyedarkan bahawa suami yang baik adalah yang tidak pernah melukai isterinya. Walau seringkali pula kebijaksanaan itu akan menguji setiap kesetiaan yang diberikan kepada suami agar tetap berdiri sejajar, saling melengkapi dan saling menyayangi.
"Dan akhirnya, Kuberikan wanita air mata, agar dapat mencurahkan perasaannya. Inilah yang khusus kepada wanita, agar dapat dia gunakan bila-bila masa pun dia inginkan. Ini bukan kelemahan bagi wanita, kerana sebenarnya air mata ini adalah "air mata kehidupan."

Oh Ibu



Bila kuingat masa kecilku
Ku slalu meyusahkanmu
Bila kuingat masa kanakku
Kuslalu mengecewakanmu

Banyak sekali pengorbananmu
Yang kau berikan padaku
Tanpa letih 
Kau berikan semua itu

Engkaulah yg kukasihi
Engkaulah yang kurindu
Kuharap slalu doamu
Dari dirimu oh ibu

Tanpa doamu takkan kuraih
Tanpa doamu takkan kucapai
Segala cita yang kuinginkan dari diriku oh ibu

Kata-kata ibu adalah kisah nyata
Kata-kata ibu adalah sayang
Kata-kata ibu adalah firasat
Kata-kata ibu adalah nasihat
Kata-kata ibu adalah doa


P/S:Hargailah ibu anda.pengorbanannya tak terbalas.
cute je aku mase kecik.tembam.haha..

Wednesday, January 5, 2011

Coming Soon Anugerah Juara Lagu 25



Anugerah juara lagu ke 25 akan berlangsung pada 9 Januari ini di Stadium Bukit Jalil..debaran di rasai oleh semua finalis2..korang rase sape menang nanti??aku sokong faizal tahir...vokal dia power...dan satu lagi kumpulan Hujan..harap2 diaorang menang la..buat semua para peminat muzik tanah air nantikan anugerah yang berprestij ni yer..sebanyak 14 buah lagu akan berentap untuk memenangi anugerah ini...biaselah anugerah muzik paling top dalam industri muzik tanah air kita...tahun ni menampilkan artis2 yang hebat2 belaka..samaada daripada artis solo dan berkumpulan.kat bawah ni ade senarai lagu2 yang layak ke final ni..check it out..

Senarai lagu-lagu yang akan bertanding dalam Anugerah Juara Lagu (AJL 25)
  1. Cinta Sempurna (Ciptaan sepenuhnya Yuna)
  2. Berlari (Tomok/ Tomok & Shazee Ishak/ Tomok)
  3. Pelita (A.P.I/ Loque)
  4. Kebahagiaan Dalam Perpisahan (Shahir/ Edry Abdul Halim)
  5. Drama King (Meet Uncle Hussain & Black/ Taja/ Tun Teja)
  6. Noktah Cinta (Hafiz/ Ajai/ Sheikh Qalam)
  7. Tolong Ingatkan Aku (Ana Raffali)
  8. Selamat Malam (Faizal Tahir/ Audi Mok/ Faizal Tahir)
  9. Ku Ada Kamu (Adira/ Edry Abdul Halim)
  10. Extravaganza (Bunkface/ Sam Bunkface/ Bunkface)
  11. Sofea Jane (Black/ Sham Kamikaze & Iswandy/ Farril)
  12. Hanyut (Faizal Tahir/ Audi Mok/ Faizal Tahir)
  13. Jahat (Stacy/ Edry Abdul Halim)
  14. Mencari Konklusi (Hujan/ Noh Hujan)

                        


Support our local music industry

                                    

Tuesday, January 4, 2011

Budak Jepun



Aku sangat suke dekat cousin aku nih sorang..comel,dah la mata sepet,dah macam anak jepun aku tengok...cute...camne la kau besar nanti...nama budak ni Mohd Lutfi Darwish.anak kepada Lokman iaitu pak cik aku....hari2 datang umah aku nak main aku punya laptop...kadang2 aku bagi jugak,,tapi time aku nk tido ke,nak guna laptop ke,memang aku kunci bilik aku..klau tak si jepun ni akan serbu bilik aku...biasa dia bawak geng dia...Daniel,sepupu aku jugak,,tu lagi ganas..pantang nampak aku main laptop je nak main...aku kunci pintu,dengan pintu2 dia sepak..pastu mula la kena maki dengan aku...hahaha...budak2..bese la..pastu bla..bla..bla..
(malas menaip dah)






Harap2 bila dah besar nanti jadi insan yang berjaya di dunia dan akhirat.amin.



My uncle Wedding

Tamat lah riwayat zaman bujang pak cik aku,,,pak su aku,,hahaha,,dapat mak su baru...tambah pulak sorang lagi dalam ahli keluarga aku...biase la,sape x nak kawin kan...semua nak..aku kompom nak..hehe,,,aku malas nk merepek banyak2...selamat pengantin baru..semoga kekal ke akhir hayat...cepat2 timang anak yer.hahaha...









Mase majlis akad nikah...sekali lafaz je..cool je..tabik spring la pak su..


penyeri majlis la konon..hahaha...ni kazen2 aku.


Ni lah mak su aku...comel2...


Terimalah sayang duit hantaran dari abang,maybe itu yang di ucapakan dalam hati pak su aku,,duit hantaran secret..hehe,,


Asyik pegang je,,nak bagi ke x nak ni??


Masa majlis persandingan..ada banyak lagi pic..malas nak upload...



Dah kawin vs Bujang

Akhir kata..semoga korang berdua bahgia sentiasa la yer,,,aku doakan yang terbaik untuk pak su and mak su aku...hope kekal ke akhir hayat...

Di kala Kebosanan melanda

BILA AKU DAH BOSAN....










PEACE.... :)